Sunday 23 November 2014

Novinky

V srpnu jsem začal "sbírat" titulky z úvodní stránky seznam.cz, kde jakožto "zpravodajský" server vévodí novinky.cz. Ono to není moc vidět, ale ty uvozovky u slova zpravodajský jsou tučně. Více ironie (a fantazie) jsem bohužel nenašel. Tento monitoring zpráv jsem vydržel měsíc, pak mě to přestalo bavit.

Titulní strana seznamu. Česká stránka, která má měsíčně 6,75 miliónů unikátních návštěv. A všem těmto návštěvníkům (pokud tedy nejsou přihlášeni a nemají úvodní stránky nastaveny jinak) se zobrazují "zprávy" z novinek.cz.

Nevím, možná jsem staromódní, ale já si od novin slibuji alespoň nějakou informační hodnotu. Že v Čechách došla rýže a bude se jíst jen chleba. Že výzkumníci v CERNu objevili paralelní vesmír. Že volby v Súdány vyhrála strana Pouštních velbloudů a dromedárů, jejichž hlavním volebním programem je zasypávání ropných vrtů pískem. Zkrátka informace, která by nějak obohatila mé znalosti, případně zpráva, na základě které bych mohl upravit své chování a zvyky. Co mám ale udělat s následujícími zprávami, nevím. Nutno poznamenat, že se nejedná o titulky pod čarou. Spousta těchto zpráv byla na prvním místě.

28.08. Jaká bude zima? Jeden model říká krutá, druhý mírná
Neuvěřitelné! V zimě bude zima, nebo taky možná ne.

30.08. Chtěl se po ránu přitulit k přítelkyni, místo toho obejmul lišku
Koupil jsem si past a dal vedle postele. Přeci jen, u žen člověk nikdy neví.

31.08. Při nehodě rozbil hlavou přední sklo
Šikovný kluk. Až budu mít nehodu, zkusím to také.

03.09. Basketbalista Rodman znovu vyrazil za „úžasným klukem” Kim Čong-unem
Bezmozkový skákalista a otylý diktátor. Projasnilo den a mám opět proč žít.

04.09. Bránili mu vstoupit do domu, tak zavolal na opilé losy policii
S losy byl vždycky problém. Někdo by s těmi nepřizpůsobivými losy měl něco udělat!

07.09. Lékařka hrozí pacientům pokutou za vstup do ordinace bez vyzvání
Hm, nad tím bychom se měli zamyslet. Navrhuji zavést pokuty pro ty, kteří vyhrožují pokutou.

09.09. Britská sociálka vzala matce dítě šest hodin po porodu přímo od prsu
Sice vytrženo z kontextu, ale na hlavní stránku novin to beztak nepatří.

11.09. Ty jsi moje žena? Divil se muž, který se probudil po operaci
Ano, to se někdy stává. Někdy to ani nemusí být po operaci.

12.09. Nejvyšší věž z domina na světě spadla během sekundy
Konec. Všechno je marnost. Jdu se zabít.

16.09. Členka štábu nechtěně vešla před kamery a vyděsila se
Jojky! Chudinka! Doufám, že se to bude nějak řešit!

20. 09. Na Ruzyni přistálo letadlo, které v Česku ještě nikdy nikdo neviděl
Tohle je bomba! Jako bonus logický paskvil.

23.09. Nahluchlý ornitolog přeslechl slona, ten jej ušlapal
Jako vtip super. Poučení? Jste-li nahluchlý ornitolog, bacha na slony!

23.09. Albert lákal zákazníky na šmouly, ale objednal jich málo
KATASTROFA! MY CHCEME ŠMOULY!!!

26.09. Fotopast zachytila, jak orel ulovil jelena
Jsem rád, že fotopast zachytila, jak orel ulovil jelena.

27.09. Myslivec zastřelil na Slovensku jelena s pneumatikou kolem krku
Jsem zmatený. Měl tu pneumatiku na krku myslivec nebo jelen?

27.09. Dědičce oznámili, že závěť neexistuje. U soudu se přitom našla
Dědička byla naštěstí zen budhistkou.

Výborná duševní potrava pro většinu uživatelů českého internetu, jen co je pravda. Bohužel to není jen problém internetu, ale českého zpravodajství všeobecně. Z novin se stal bulvár. A když už mám někdy tu smůlu a účastním se sledování večerních televizních novin, tak se mi, slovy generála z Černých baronů, chce zvracet. Zpravodajství má být objektivní, nezaujaté, prosto jakýchkoliv emočních výlevů. Srdceryvná hudba na pozadí zprávy o letecké katastrofě opravdu nepatří do novin. Stejně tak jako sezónní zprávy o tom, kolik lidí se o víkendu zabilo na silnici. Nejen, že jde o efekt "Nelízejte namrzlé zábradlí", ale zároveň jde opět o zprávu, jejíž informační hodnota je mimo příbuzných a přátel účastníků nehody nulová. Ze žurnalistiky se stala jen další reality show a lidé ztrácejí smysl pro rozlišení podstatného od zbytečného. Už se těším na další úvodní stránku seznamu s titulkem: "Vědci zjistili, že spousta lidí má pocit, jako by jim něco chybělo."



No comments:

Post a Comment