Thursday 27 April 2017

Československá absintová komunita

Po napsání článku Mezinárodní absintová komunita mi přistálo na stůl několik poznámek ve smyslu: "Kde je St. Antoine?", "Kde je Černá Vdova", "A kde je Habu?", což v mé hlavě zanechalo tématické semínko pro další článek, ke kterému jsem se odhodlával tři čtvrtě roku. Za tak dlouhou dobu může jednak má lenost a pak má neochota psát o sobě článek nebezpečně zavánějící sebechválou a chlubením se. Pokusím se tedy pokud možno co nejneutrálněji nastínit historii a současnost malé československé absintové komunity, od roku 2009 známé jako Česká Absintová Mafie.

Část české absintové mafie v brněnském baru Naproti.

Šamanská prehistorie

Pro troše šmátrání v mé minulosti (a webu archive.org) jsem zjistil, že poprvé jsem k absintové tématice přičichl už v polovině roku 2007. V době, kdy české absintové scéně vládl Pavel "šaman" Varga a jeho L'OR produkty Staroplzenecký absint, King of Spirits, Absinth 35 a jiné podobné maceráty, které jsou absinty bohužel jen napůl cesty. V roce 2007 byla diskuze na firemních stránkách absint.cz největší internetovou komunitou motající se kolem rádoby zelené víly. I já jsem tady začínal. Mým prvním pokusem byl Absinth 35, pověstná "pětatřicítka", protože pít 70% alkohol jen tak na hubu je prostě známkou zkušeného pijáka. Měl jsem samozřejmě najeté rituály z filmů jako jsou From Hell nebo Moulin Rouge, takže zapálený cukr byla jasná volba. Jenže jsem hlava zvídavá a mezinárodní absintová komunita byla právě ve svém rozpuku. Diskuze na absint.cz byla sice poměrně živá, ale byla to v podstatě jen návštěvní kniha, ze které se toho moc vyčíst nedalo, takže jsem začal kopat hlouběji.

8. května 2008 jsem se zaregistroval na fóru feeverte.net za účelem propagace nového českého absintu St. Antoine, který se objevil na českém trhu v únoru 2008. Feeverte.net patřilo tou dobou k největšímu absintovému think tanku a recenze St. Antoine tam tou dobou chyběla a protože jsem rád první, hodil jsem info do placu. Od této chvíle se spustil tak prudký spád událostí, díky kterým jsem nejenže absintu naprosto propadl, ale zároveň jsem nevědomky položil základy československému absintovému uskupení, které u nás do té doby neexistovalo.

Malou a poměrně negativní recenzi na první šarži St. Antoine jsem na zmíněném fóru přidal až 12. května. Upřímně řečeno, ten večer jsem myslel, že St. Antoine je jen další slepá česká větev.

"...no, to bychom měli...
Myslel jsem, že by to mohlo být lepší než většina českých absinthů, ale nechutnalo to vůbec. Bylo to hořké, celkem stejné jako např. věci od L'ORu.
Další láhev nekupuji, to je jisté."
:)

Jééénže... protože jsem ve svém prvním příspěvku z 8.5.2008 zmínil odkaz na zufanek.cz, všiml si majitel této domény, že se mu na stránkách objevují návštěvy z feeverte.net a hned den poté, 9.5.2008 se na feeverte také registroval pod jménem martin.zufanek. Chvíli kolem tiše očumoval a po mé nelichotivé recenzi převzal 14. května otěže, na fóru feeverte se představil a nabídl zdarma 10 láhví prvním zájemcům, aby získal i názor zkušenějších absintových expertů, protože já sám jsem byl ještě nezkušený zelenáč. Martinovi Žufánkovi se tím pádem povedl husarský kousek, protože na základě těchto recenzí revidoval postup výroby a začal se připravovat na druhou šarži St. Antoine, absintu, který přešel svůj stín a letos slaví 10 let. Ještě v květnu 2008 jsem Martina kontaktoval a začal sbírat materiály na vůbec první české informační stránky o pravém absintu.

Předmafiánská éra

4. července 2008 jsem spustil své informační stránky absinthe.ic.cz a odkaz rozházel po různých diskuzních fórech (Okoun, Hofyland, Lide.cz), kdekoliv, kde jsem zaznamenal absintová témata. Stránky si získaly poměrně rychle oblibu, což bylo patrné dle příspěvků v návštěvní knize. Navázal jsem kontakt s německým výrobcem a distributorem Ulrichem Hossem (tvůrce absintu Toulouse Lautrec), který díky mým stránkám zprovoznil české depo v Domažlicích, čímž se českým zákazníkům vůbec poprvé dostalo možnosti kupovat po internetu kvalitní pravý absint a nechat si jej doručit Českou Poštou. V listopadu 2008 pálí Martin Žufánek druhou, na základě recenzí z feeverte.net vylepšenou šarži svého absintu St. Antoine. V únoru 2009 jsem si koupil doménu absinthe-cz.com, kterou vlastním a spravuji dodnes. Počátkem března se na stránkách zrodil nápad uspořádat malé setkání absintových nadšenců. To nakonec proběhlo 24. března 2009 v dnes již neexistujícím podniku Kapitán Flint ve velice úzkém kruhu tří lidí, mě, Martina Žufánka a Jana "tombika" Friče. To bylo také poprvé, kdy jsem Martina potkal a měl jsem mimochodem trochu vítr, jestli mi nerozbije tlamu za tu mou podělanou recenzi na feeverte. ;) Naštěstí se tomu tak nestalo a naše další komunikace a spolupráce se tím naopak utužila do té míry, že Martin 11. dubna 2009 spustil diskuzní fórum absinthemafia.com, které od založení pomáhám spravovat coby druhý admin. Čeští a slovenští absintoví nadšenci mají svůj internetový domov.

Kmotr, Consigliere & Soldatos

Tři dny po založení Absinthemafie se plánuje vůbec první Československé absintové setkání, zkráceně ČSAS. V první polovině roku 2009 Praha zatím nedisponuje barem, který by byl vhodný pro skupinku absintových násosků. Jediným absintovým barem byl tehdy Absinthe Time, který dodnes slouží hlavě jako past na turisty s cenovou hladinou mimo naše obzory. Jeden z členů absintové mafie, Dwarf, navrhl žižkovský bar Černá Vdova, který dnes již také neexistuje. Provozovatelem byla tehdy americká expatka Ariadne Armstrong, se kterou jsem se sice nikdy nesetkal, ale po telefonu jsme se dohodli, že pro naše setkání můžeme využít privátní salonek v Černé Vdově. Stalo se tak 29. května 2009. Přítomni byli zástupci Česka, Slovenska a jeden americký expat, který si dodnes libuje v anonymitě. ;)

Slovenský "Dwarf", který přišel s nápadem využít bar Černá Vdova pro první oficiální Československé absintové setkání (ČSAS).

20. června 2009 se s Martinem poprvé účastníme absintového festivalu ve Švýcarském Boveresse a potkáváme se s hlavními účastníky mezinárodních diskuzních fór feeverte.net a wormwoodsociety.org. Jde o jeden z nejlepších zážitků mé absintové kariéry. :) Za dva dny jsem ochutnal více pravých absintů než za celý svůj dosavadní život. Navázali jsme zahraniční kontakty, se kterými jsme ve styku dodnes.

V červenci 2009 je vypálena třetí šarže St. Antoine, k čemuž je 29. srpna uspořádána soukromá akce přímo v Boršicích u Blatnice, v sídle kmotra naší absintové mafie. Na toto setkání dorazil i italský lihovarník Stefano Rossoni, kterého jsem během jeho české návštěvy hostil v Praze. Stefano je tvůrce nejlepšího novodobého italského absintu L'Italienne. Po prebanové fintě (viz článek Mezinárodní absintová komunita) začal spolupracovat s Martinem Žufánkem, z čehož vznikly hned dva nové absinty La Grenouille a nedostižný L'Ancienne. Stefano mi za mou pohostinnost věnoval 5cl preban absintu Eduard Pernod z konce 19. století. Svůj první "předzákazový" absint jsem ochutnal 9. září 2009. Druhou polovinu vzorku jsem nechal pro účastníky 2. československého absintového setkání opět v Černé Vdově 25. září 2009.

Účastníci 2. ČSAS v Černé Vdově.

Česká absintová komunita se dále rozrůstá, což je živeno tzv. vzorkováním - členové fóra si mezi sebou posílají vzorky zahraničních absintů v zájmu absintové osvěty. Spektrum členů je velice rozmanité. Vedle početných "ajťáků" lze u nás najít policisty, právníky, chemiky, majitele barů i čajoven, v podstatě všechny profese, které lze pro činnosti mafie využít. ;) Díky jednomu ze členů získala komunita přístup k plynovému chromatografu, na kterém se změřilo několik desítek absintů včetně stoletých prebanů i českých pseudo absintů. Potvrdilo se, že údajné thujonové bomby jako např. King of Spirits GOLD nebo Kyle absint mají hladinu thujonu někde kolem 0mg/l. 

Rok 2009 byl v Čechách vůbec velice výživný. V listopadu se otevírá Hemingway bar, kde s Martinem provádíme úvodní absintovou přednášku, které naslouchá i česká barmanská kapacita Alexander Mikšovic. Následující rok, 12. února 2010, se tamtéž odehrává 3. Československé absintové setkání, kde navazuji kontakt s tehdejší šéfredaktorkou časopisu Barlife Barborou Urbanovou. Stránek absinthe-cz.com si začínají všímat různá periodika a např. i Český rozhlas. Někteří mé stránky jen zkopírují bez uvedení odkazu a někteří to dokonce bez souhlasu vydali v tištěné formě.

26. května 2010 se v Praze otevírá Absintherie - firemní podnik společnosti L'OR a 25. listopadu zde proběhlo něco jako pokřtění ze strany absintových mafiánů. Akce byla o to pikantnější, neboť nejenže zde byl přítomen i sám "šaman", ale i distributor švýcarských absintů La Clandestine, Alan Moss. Byl to hezký symbolický večer nabádající k tomu otřepanému "Kruh se uzavírá."

Šaman (v červeném) mezi absintovými mafiány.

Řady absintových nadšenců se dále rozšiřují a tím pádem se i znalosti dostávají do všech koutů Čech i Slovenska. Praha byla dlouhou dobu absintovou baštou, ale v roce 2012 se v Brně otevřel (původně soukromý) podnik Naproti, čehož mafiáni hned využili a 21. září 2012 se zde konalo první oficiální "ČSAS" setkání (do té doby proběhlo v Brně několik setkání moravské mafiánské sekce v hospodě U Pantátů). Nadšená brněnská scéna poměrně brzy převzala otěže a Naproti dnes patří k nejlepším absintovým barům v ČR, viz předchozí článek Brno - České absintové centrum.

Členové české absintové komunity se začínají účastnit i dvou největších absintových svátků - Fete de l'Absinthe ve švýcarském Boveresse (pořádaný v červnu) a Absinthiades ve francouzském Pontarlieru (pořádáno na podzim, většinou v říjnu). Diskuzní server absinthemafia.com má k dnešnímu dni 134 členů, přičemž aktivních je možná kolem 50 lidí. Není to moc, ale absint je stále okrajová záležitost a koneckonců naše komornější komunita tím pádem může nadále přežívat v takovém uvolněném a kamarádském duchu. Ostatně ti, kteří se na některé naše setkání někdy dostali, by mohli vyprávět... no, i když možná radši ne! ;)


No comments:

Post a Comment