Wednesday 27 November 2013

Barney Hoskyns a jeho neautorizovaný životopis Toma Waitse

Asi před rokem jsem v Levných knihách koupil tuším za 39,- Kč knížku Život Toma Waitse od Barneyho Hoskynse. Podrobnosti kolem tohoto životopisu jsem neznal a navíc, přiznávám, jsem byl docela zvědavý. Po nějakém čase jsem se dostal ke čtení a postupně jsem si nacházel i recenze a jiné podrobnosti na internetu. Abych to zkrátil a dostal se k závěru rovnou v úvodu: "Nekupujte to!" Tom Waits tento životopis neposvětil a Barney Hoskyns životopis psal v podstatě za Waitsovými zády, přestože spousta Waitsových kamarádů odřekla spolupráci na této knize. Kdybych to býval věděl, knihu bych nekoupil.
Barney Hoskyns životopis napsal, přestože si to Tom Waits nepřál.
Pak tu máme paradox tzv. "skalních fanoušků", kteří si knihu koupí a pak láteří, že autor sem tam na Waitse hodí (podle mě někdy oprávněnou) kritiku. Tyto skalní fanoušky bych poslal první třídou do oněch míst. Z Waitse se stala kultovní osobnost a někteří fanoušci dávno překročili hranici nezdravého fanatismu. Osobně mám tvorbu Toma Waitse rád, přestože zastávám názor, že jeho vrchol už je dávno pryč. Jenže někteří lidé si Waitse natolik zbožštili, že nevidí hranici mezi respektem vůči tvůrci a mánií, která se příčí rozumu.

Podrobnější recenzi knihy psát nebudu. Je to slepenec různých rozhovorů, recenzí Waitsovy tvorby a hlavně výcuc legendárních stránek Tom Waits Library (původní stránky byly mimochodem zrušeny).

Nikdo nemá právo porušovat přání umělce, který si nepřeje odkrývat své soukromí. Kupte si Waitsovy nahrávky, běžte na jeho koncert (budete-li mít štěstí), ale nechovejte se jako fanatici na lovu a hlavě nepodporujte ty, kteří se tak chovají a ještě se tím snaží vydělat peníze.

No comments:

Post a Comment